Pojeďte s námi za dobrodružstvím!

Expediční deník

1. den - PÁTEK 28. července 2017

/Brno - Petrov/

Vyrážíme na expedici - letos po Švýcarsku, Francii, Itálii a Slovinsku. Už tradičně začínáme v podvečer modlitbou v kapli na Petrově, jíž poněkud netradičně předchází svatba dvou expedičníků - Magdy a Lukáše. Expedice je pro letošek tedy povýšena i na cestu svatební :)

Na Nových Sadech nakládáme do autobusu bagáž a krátce po 19. hod. vyrážíme směrem na Prahu. Cestou přistupuje skupinka expedičníků z Vysočiny, měníme pány řidiče a v pozdním večeru přibíráme i Jirku a Žábu. Sestava expedičníků je tedy téměř kompletní. Přes noc projíždíme Německem a po několika zastávkami přerušovaném spánku se ráno probouzíme před švýcarskými hranicemi.

2. den - SOBOTA 29. července

/Švýcarsko - Fünf Seen Wanderung/

"Nechtějí nás pustit do Švýcarska," dalo by se shrnout sobotní ráno. Najít touhle dobou otevřenou mýtnou bránu je úkol vcelku nelehký. Na třetí pokus se zadařiilo, a tak snídáme u lanovky pod Pizolem. Vyjíždíme vzhůru a zjišťujeme, že počasí nahoře je více než nádherné. Slunko peče a praží a mnozí se dnes poprvé spálí.

Otec Roman, paní Kubínová a Suí vyrážejí na kratší výlet kolem dvou jezer, ostatní expedičníci podnikají vydatnější výlet kolem pěti jezer, neboli poněmecku Fünf Seen Wanderung. Výhledy jsou překrásné, jezera ledově chladná a z okolních kopců se ozývají kravské zvonce - prostě jak z reklamy na Milku.

K večeru se ubytujeme v kempu. Někteří se myjí při plavání v jezeře, jiní raději volí sprchu, někteří před večeří stihnou obojí. Nasytíme se hrachovou či gulášovou polévkou, oslavíme večerní mši svatou a zanedlouho nás bouřka zažene do stanů.

3. den - NEDĚLE 30. července

/Švýcarsko, St. Gallen, německá Konztanz a Reichenau, Zurich/

Nedělní mši svatou oslavíme německy v barokní katedrále při opatství St. Gallen. Průvodcem po švýcarské historii a městech je nám Vojta Klíma. Časně odpoledne si na pár hodin "odskočíme" do Německa navštívit Konstanz, čili Kostnici - tedy místo, kde pobýval a neslavně skončil Mistr Jan Hus. Zbylou část odpoledne strávíme prohlídkami kostelů na poloostrově Reichenau. Do kostelíku sv. Jiří jen krátce nahlédneme, kostel sv. Marka s nádhernými středověkými freskami si prohlédneme důkladněji a se zpěvem se pomodlíme Salve Regina.

K večeru se uskuteční "průlet" Zurichem - zvenku si prohlédneme několik mohutných gotických kostelů, labutě houpající se na svižně tekoucím Rýnu a snažíme se neplést pod nohy běžcům usilujícím o titul Iron Man.

U Curyšského jezera uděláme hromadné foto a pak se přesuneme na místo našeho noclehu ve Flüe. Otec Roman a někteří kluci vyráží najít příhodné místečko na spaní, ostatní pomáhají kuchařům uvařit čočkovou polévku a těstoviny s rajčatovou omáčkou. Když se nad krajinou rozprostře tma, stavíme stany ve skrytém údolíčku u řeky.

4. den - PONDĚLÍ 31. července

/Švýcarsko - sv. Mikuláš z Flüe, Bern, Ženeva/

K ránu nás přepadne bouřka s vydatnou zálivkou. Když si déšť dá na chvíli přestávku, skízíme stany a přesouváme se na mši do kostelíku vedle pustevny bratra Mikuláše (Bruder Klaus) z Flüe. Snídáme opět za deště pod přístřeškem na parkovišti. Když se vyčasí, prohlédneme si ještě rodný dům a dům, kde Bruder Klaus žil se svou rodinou, než začal poustevničit, a kostel, kde byl v dětství pokřtěn. Pak popojedeme k renesančně-baroknímu kostelu, kde je pohřben.

Před polednem si v Bernu vyzvedneme posledního chybějícího člena naší výpravy - Honzu Rybku. Expedičníci a hlavně expediční kapela jsou konečně kompletní ;) V Bernu na nás, kromě parlamentní budovy, katedrály, dlouhé pasáže s obchody a čokoládovým výkladem, udělali největší dojem nepochybně medvědi. Neodpočívají líně ve stínu, jak by se v odpoledním parnu dalo očekávat, ale koupou se, krmí mrkví a jsou čilí až až.

K večeru dorazíme do Ženevy. Přestože jsme stále ještě ve Švýcarsku, město hýří francouzským šarmem. V pouličním ruchu nás na nábřeží ženevského jezera upoutají tanečníci a akrobati, bublifuky hýřící duhovými bublinami všech velikostí a hlavně obrovský vodotrysk.

Cestou do Francie se proměňuje krajina - údolí jsou méně sevřená, ovšem hory a skály ještě zmohutněly. Projíždíme dlouhými tunely, mezi nimiž nám výhledy zpestřují tyrkysově modrá jezera. Na dálničním odpočivadle večeříme rýži s tuňákem a nocujeme opodál na jetelíčku z kraje posečeného pole.

5. den - ÚTERÝ 1. srpna

/Francie - alpský národní park Queyras, trek do St. Véran/

Budíme se do slunečného rána bez bouřky a den zahajujeme mší svatou v přírodě. Místo snídaně máme brunch - slepičí nudlovou polévku a bramborovou kaši s lunchmeatem. Balíme batohy na dva dny do hor. V autobuse nás Honza Rybka poněkud vystraší svou praktickou přednáškou o bezpečnosti na horách a Peťa Ryšavá zaujme a pobaví referátem o alpské fauně a floře.

Cesta autobusem se poněkud protahuje, kolem 15. hodiny už jsou kvůli serpentinám skoro zavařené nejen brzdy, ale i pan řidič. Na příhodném místě u bageterie ve Ville-Vieille si dáváme pauzu. Poté se pokusíme dojet do sedla Col Agnel (2 740 m. n. m.),  ale zejména ve vesnicích jsou uličky tak úzké a klikaté, že autobus může projet jen stěží. V Pont de Lariane (2 020 m. n. m.) pan řidič s ulehčením vítá značku, že dál je autobusům vjezd zakázán. Vystupujeme a operativně měníme trasu našeho dvoudenního putování. Poněkud se rozprší...

Od otce Romana dostáváme požehnání na cestu a kolem 16. hod. vyrážíme po krásné lesní pěšině vzhůru. Čekají nás asi 4 hodiny cesty s téměř 700 m převýšení. Mrholení se střídá se silnějšími poryvy deště a z dálky k nám doléhá i mohutné hřmění. Na některé expedičníky je prudké stoupání i představa noční bouře v horách příliš silnou kávou, a tak se stopem vracejí k našemu autobusu.

Nahoře v sedle docela dost fouká, i noc pod hvězdnou oblohou nedaleko St. Véran  je velmi větrná - fučí tak, že utrpíme zlomeninu jedné stanové tyčky...

6. den - STŘEDA 2. srpna

/Francie - trek ze St. Véran do Château-Queyras/

Po větrné noci se budíme do chladného, ale slunečného rána, které věstí horký letní den. Balíme stany a klesáme asi do 2 000 m. n. m. do St. Véran, což je nejvýše položená trvale obydlená vesnice v Evropě. Doplňujeme zásoby vody, prohlížíme si kostelík, procházíme křivolakými uličkami s rozkvetlými muškáty a postupně klesáme až do 1 800 m. n. m. u řeky, kde poprvé potkáváme nákladní oslíky.

Slunko začíná pražit a my se opět plazíme vzhůru asi do 2 200 m. n. m. Míjíme vodopád, kocháme se kouzelnými výhledy na pohoří kolem a v půli stoupání dáváme krátkou pauzu na oběd. Český chleba už je tvrdý tak akorát na topinky, ale s paštikou nebo s uzeným od Kamila chutná výborně. Chapelle St. Simon v romantickém údolíčku je bohužel zamčená, nakukujeme pouze klíčovou dírkou, a tak mši slouženou otcem Tomášem oslavíme opodál v lese.

Následuje dlouhé a úmorné klesání serpentinami do Château-Queyras, které si občas krátíme zkratkami lesem. Odměnou jsou nám nádherné výhledy na Fort Queyras. Po sestupu nás čeká ještě asi 2,5 km k autobusu do Ville-Vieille; trasa vede příjemnou pěšinou kolem řeky, únava však už je značná.

U autobusu nás zbytek výpravy uvítá a občerství hrachovou polévkou, po ní se jdeme osvěžit ještě i koupáním v ledové řece. Jako druhý chod večeře máme cous-cous s čím kdo chce ;) Nocujeme na loučkách podél řeky a užíváme si klidný, větrem nerušený spánek.

7. den - ČTVRTEK 3. srpna

/Francie - Château-Queyras, Itálie - salesiánské centrum u Turína/

Ráno si dovolíme luxus vstávat až kolem 8. hod. Líně snídáme křupavé bagety a voňavé croasanty nebo müsli. Kdo ještě nemá dost kopečků, vyráží na vyhlídku nad Ville-Vieille, další zamíří na prohlídku Château-Queyras a po poledni se opět scházíme v plavkách u řeky. Obědváme toustový chleba a výtečné francouzské sýry. Kolem 15. hod. odjíždíme směr Turín. Krajina se opět dramaticky proměňuje. Alpské masivy střídají rozlehlé nížiny Pádské roviny.

Navečer přijíždíme do salesiánského střediska nad Turínem. Za soumraku slavíme mši svatou v kostele vedle rodného domu Dona Bosca. Kvůli dusnu necháváme otevřená okna  i dveře. Nejdřív zpestří liturgii návštěva černé kočky, a jen co padne tma, vytrestají nás hejna komárů, a tak mše končí "potleskem".

Večeříme vývarovou polévku a nudle s perníkem, které nadšeně propaguje otec Roman. Stále nás trápí komáři a dusné vlhké teplo, v němž neschnou umyté vlasy ani mokré ručníky. Po pěti dnech jsme si však mohli užít mytí pod teplou sprchou a ne jen v ledové řece.

8. den - PÁTEK 4. srpna

/Itálie - Turín + rodný dům dona Boska/

Budíček máme už kolem půl sedmé, abychom stihli v 7 hod. mši svatou v podzemní části hlavní baziliky. V dusném teple omamně voní lilie. Místní otcové salesiáni nás anglicky přivítají, zbytek mše svaté prožíváme v italštině. V lavicích překvapivě sedí víc "kostelových dědečků" než "babiček". Snídáme bagety, které jsou velké spíš jako veky, a poté popojíždíme do Turína.

Procházíme kolem královského paláce Viktora Emanuela II. a stavby, která se z jedné strany tváří jako hrad a z druhé jako zámek. Průvodce nám zkušeně dělá Vojta Novotný. V katedrále na chvíli spočineme v modlitbě před turínským plátnem - poněkud nás překvapí, že je z něj zde jen malá výseč s Kristovou tváří. Pak pokračujeme do baziliky Panny Marie Pomocnice křesťanů, kterou nechal vybudovat Don Bosco, a zde konečně vidíme turínské plátno celé.

Kromě tržnice s ovocem, kde to žije, máme dojem, že v Turíně "chcípnul pes". Vlastně není divu, když je i ve stínu nejmíň 38°C. Jen s obtížemi nacházíme vytouženou zmrzlinu a krámek, kde by měli pohlednice. V botanické zahradě nás pobaví ochočená veverka, která vytrvale pózuje a viditelně se naší přítomností baví.

Koho ještě neumořilo turínské vedro, po návratu do salesiánského centra si jde prohlédnout rodný dům Dona Bosca a ti nejstatečnější zvládnou i dvoukilometrovou vycházku k rodnému domu Dominika Savia. Ti, kteří zůstali v centru, zatím připravují bohatou večeři - k rýži s masem je dušená cuketa i rajčatový salát. Večer se koncertuje s kytarami, někteří si jdou zahrát fotbal nebo volejbal k salesiánům.

9. den - SOBOTA 5. srpna

/Itáie - Janov, Arenzano/

Vstáváme časně a v 7 hod. již odjíždíme, abychom se kolem 9. hod. mohli procházet po nábřeží v Janově. Podnebí je příjemnější, od moře pofukuje svěží vítr a zatím je minimálně o 10°C chladněji než včera v Turíně. Nedaleko nábřeží objevujeme monumentální baziliku Zvěstování Páně. Terka s Oldou nás provázejí janovskými paláci, radnicí i katedrálou sv. Vavřince až k rodnému domu Kryštofa Kolumba, kde si kolem poledne dáváme rozchod. Někdo míří na pizzu, další si chtějí prohlédnout repliku galéry Neptune na nábřeží, jiní jdou obdivovat mořský život v akváriu.

Kolem 14. hod. vyjíždíme do Arenzana. Asi 2 km před cílem se u mýtné brány a dálničního sjezdu ozve z nitra motoru podezřelá rána. Tak jsme dojeli... Kamil pomáhá panu řidiči odstranit poruchu, saze má až ve vlasech, ale zřejmě bude třeba výměna prasklé součástky. S aktivními ženami u mýtné brány a přivolanými policisty otec Roman domluví, že nás nechají sejít z dálnice dolů do Arenzana. Husím pochodem si to mašírujeme podél silnice a přes park plný oleandrů až na kamenité pobřeží. Podvečer strávíme koupáním v příjemně teplém a klidném moři.

Autobus se podařilo opravit a kolem 19. hod. se ubytujeme v Arenzanu u Bambini di Praga - tedy u Pražského Jezulátka. Oslavíme mši a v houstnoucím šeru vaříme k večeři bramboračku, maso, bramborovou kaši a rajčatový salát. Po italském způsobu máme jako dezert ovoce - pochutnáváme si na šťavnatém melounu. Někteří pak ještě zamíří na večerní koupání k moři, někdo si kvůli tomu přivstane dokonce i ráno.

10. den - NEDĚLE 6. srpna

/Itálie - Lago di Garda/

O půl osme, když se ranní ptáčata vrátí od moře, posnídáme ovesnou kaši nebo müsli. Až se přežene krátký, ale vydatný déšť, naložíme batohy, aby bylo vše připraveno na odjezd, a pak oslavíme nedělní mši svatou u Pražského Jezulátka ;) Po mši si ještě prohlédneme Jesličky a v 10:45 už odjíždíme směrem na Lago di Garda.

Odpoledne strávíme odpočinkem u jezera a výlety po okolí a ti odvážnější vyzkouší i koupání v rozbouřeném jezeře. Objevujeme slaďoučké ostružiny i dozrálé fíky.

Navečer popojíždíme směrem na Benátky a teprve v pozdním večeru nalézáme dálniční odpočivadlo s příhodným místem na spaní a dokonce i s dálniční kaplí. Povečeříme bramborovou polévku a maso na hrášku s bramborovou kaší a jde se na kutě.

11. den - PONDĚLÍ 7. srpna

/Itálie - Padova, Benátky/

Budíček je opět o šesté hodině a v 6:30 už slavíme mši svatou v dálniční kapli. Posnídáme müsli, které si někteří vylepšili nedělními ostružinami, a ještě před 8. hodinou vyrážíme do Padovy.

Procházíme kolem starobylých univerzitních budov, zaujme nás i památník obětem 11. září, Dóm a náměstí s kruhovým vodním příkopem. Prohlédneme si chrám sv. Justiny i baziliku, kde je pohřbený patron sklerotiků - sv. Antonín Paduánský, a návštěvu města završujeme nákupem v Coopu. Ideální příležitost nakoupit domů zásobu italských sušenek, oliv a těstovin.

K polednímu si nejprve popojedeme autobusem a pak hurá vláčkem do Benátek. Fundovaná průvodkyně Žába nás bravurně provádí spletitými uličkami a přes mostky nad vodními kanály k náměstí sv. Marka a Dóžecímu paláci.

Někteří si v odpoledním slunci vystojí dlouhou frontu do chrámu sv. Marka nebo na vyhlídkovou věž. Pak se, jak kdo chce, touláme uličkami, pozorujeme gondoly, mlsáme luxusní italskou zmrzlinu a pochutnáváme si na pizze. Někteří vyzkouší lodní dopravu hlavním kanálem a přesně v 19:45 se téměř všichni scházíme opět před vlakovým nádražím.

Když se vyfotíme a spočítáme, zjišťujeme, že nám chybí Pepa s Káťou a s Terkou, kteří se zatoulali kdesi až u náměstí sv. Marka. Protože máme společnou jízdenku na vlak, posouváme odjezd a doufáme, že další vlak už stihnou. Povedlo se a před devátou už se plni dojmů vracíme do Mogliano Veneto, kde nás vyzvedne náš autobus. Nocujeme opět u dálničního odpočivadla. K velmi pozdní večeři máme těstoviny s tuňákem a rajčatový salát a kolem půlnoci jdeme po dlouhém dni konečně do hajan :)

12. den - ÚTERÝ 8. srpna

/Slovinsko - soutěska Vintgar, jezero Bled/

Vstáváme v 6:30 a snídáme toastový chleba s ricotou. Poté přejíždíme přes Rakousko do Slovinska a vyrážíme na cca 10km výlet do soutěsky Vintgar.

Slovinsko je čisťounké a útulné jak hobití Kraj. Cestou potkáváme skupinky českých turistů, kteří nám sdělují dojmy ze soutěsky. Ještě vystojíme krátkou frontu u pokladny a za chvíli už se i my můžeme kochat tichými tůňkami i hřmícími peřejemi a kameny, přes něž se valí zpěněné proudy křišťálově čisté vody. Dokonalý dojem nepatrně kazí davy turistů, nepřetržitě proudících po dřevěných lávkách.

Cestou ze soutěsky k jezeru Bled objevíme průlezky: Houpačky se díky tomu pěknou chvíli nezastaví a děvčata testují i rychlost skuzavky. Opodál kromě nádherného výhledu na Julské Alpy získáváme pastvu nejen pro oči, ale i pro mlsné jazýčky - ostružiny veliké jak palec, slaďoučké a voňavé. Hned se nám v tom odpoledním parnu šlape snáz a za chvíli už se šploucháme v jezeru a porovnáváme zdejší zmrzlinu s tou včerejší italskou.

Večeříme opět na parkovišti, menu je různorodé - od polenty, přes bramborovou kaši s masovou konzervou až po těstoviny s kečupem. Jednotný je pouze dezert - šťavnatý meloun. Po setmění oslavíme jen za svitu čelovky a měsíce večerní mši svatou a kolem jedenácté večer vyrážíme k domovu.

13. den - STŘEDA 9. srpna

/návrat do Brna/

Za úsvitu zastavujeme na benzínce v Mikulově, kde vystupuje Danka. Zbytek výpravy pokračuje do Brna, kde kolem 6. ráno nastává ta nejméně populární část expedice - loučení. Děkujeme otci Romanovi, panu řidiči, kuchařům, průvodcům a všem, díky nimž mohla expedice proběhnout takhle hladce. Pak už nezbývá než zamávat a těšit se na poexpediční víkend...